tiistai 14. helmikuuta 2017

Erilaisuus on rikkaus, myös ystävyydessä




Elena Agnello & Adrie Le Roux: Minä olen Alex, suomentanut Riitta Oittinen, 29 sivua, Pieni Karhu 2016.

Jessica Walton & Dougal MacPherson: Olen ystäväsi aina, tarina rohkeudesta ja rakkaudesta, suomentanut Emma Alftan, 32 sivua, Otava 2016.



Ystävänpäivän kunniaksi Lastenkirjahyllyssä on esillä kaksi vähän erilaista ystävyydestä kertovaa kuvakirjaa.

Eteläafrikkalainen Elena Agnellon  & Adrie Le Rouxin kuvakirja Minä olen Alex ei huuda sanomaansa.

Se piilottaa mottonsa esilehdelle, mistä löytyy Nelson Mandelan viisaus:

Kukaan ei syntyjään vihaa ketään ihonvärin, alkuperän tai uskonnon vuoksi. Vihaaminen ei käy ihmiseltä luonnostaan, vaan se on opeteltava. Jos ihminen on oppinut vihaamaan, oppii hän myös rakastamaan. Ihmisen sydän on avoimempi rakkaudelle kuin vihalle.

Alexilla on syntymäpäivä. Hän kutsuu juhliin kaikki ystävänsä.  Ystävät tulevat eri kulttuureista ja uskonnoista, kullakin on omat erityispiirteensä ja perheiden kokoonpanokin vaihtelee. 

Kuvakirja kertoo konstailematta moniarvoisuudesta ja kulttuurien rikkaudesta.  

Kirjan päätteeksi nähdään kaikki Alexin ystävät pitkän juhlapöydän ympärille
kokoontuneina. Adrie Le Rouxin kuvitusta Elena Agnellon tekstiin kuvakirjassa
Minä olen Alex (Pieni Karhu 2016). 

Yhdysvaltalainen kuvakirja Olen ystäväsi aina heijastelee kiinnostavasti muutosta, joka on käynnissä yleisemmälläkin tasolla pikkulastenkirjallisuuden aiheissa.

Sukupuolineutraali kasvatus on hiljalleen Ruotsin kautta leviämässä myös Suomeen ja transsukupuolisuuden tunnot ovat jo ehättäneet kotimaisen nuortenkirjallisuudenkin aiheeksi (Siri Kolu: Kesän jälkeen kaikki on toisin, Otava 2016).

Tuomaksen lelunalle on allapäin. Se pelkää, että Tuomas lakkaisi olemasta sen ystävä, jos kuulisi mitä nalle on ajatellut.

Erkki-nalle huokaisi syvään. ”Minun täytyy olla oma itseni. Sydämessäni olen aina tiennyt, että olen tyttönalle, en poikanalle. Toivoisin, että nimeni olisi Elli, ei Erkki.”

Lastenkirjassa nallen sukupuoli-identiteetin muuttuminen on ilmoitusluontoinen asia, joka ei aiheuta Tuomaksessa tai tämän lähipiirissä mitään hämmennystä.

Jessica Waltonin & Dougal MacPhersonin kuvakirja kertoo transsukupuolisuudesta pienen lapsen ymmärryksen tasalta. Koko moniulokkeista asiaa ei ole tarkoituskaan jysäyttää lapsen tietoisuuteen, vaan tärkeämpää on nostaa tämä aihe esiin ja perusteellisemman keskustelun alle, jos siihen lapsen lähipiirissä on tarvetta. 


Ei kommentteja: